Van feestganger naar filmmaker

De vingertoppen van Cas vliegen razendsnel over het toetsenbord. Het getik van de toetsen vult de kamer, bij elke aanslag komt het einde van die ene mail dichterbij. Zijn ogen flitsen van zin naar zin, terwijl de gloed van het laptopscherm reflecteert op zijn gezicht. Twee of drie keer was hij zelf aanwezig. Het feest van vorig jaar zit nog vers in zijn geheugen, hij hoort zijn buurman nog hard lachen en ziet de gezellige lampjes nog voor zich. Maar hoe zal dat over een paar jaar zijn, als hij er geen beeldmateriaal meer van heeft? Dat zou toch zonde zijn? Zijn muis gaat richting de toets ‘verzenden’.

De mail belandt in de inbox van de Oranjevereniging. Hierin stelt Cas van zeventien jaar zichzelf netjes voor. Hij wil, vanuit zijn bedrijf CKM Productions, een aftermovie maken van het grootste feest van het jaar. Hij wil jongeren laten zien hoe het feest eraan toe ging. Op die manier wil hij ervoor zorgen dat er meer mensen op het feest afkomen. En niet alleen dat. Hij krijgt meer naamsbekendheid. In zijn ogen het belangrijkste doel. Een strak plan vindt de Oranjevereniging na het lezen van de mail. Cas mag zich vanaf nu één van de 74 sponsors noemen van de Feestweek Vroomshoop 2024.

Twee weekenden achter elkaar hangt de geur van vers getapt bier in de lucht en hoor je het gesis van de hamburgers op de grillplaat. Het getik van de vallende muntjes op de bar klinkt als muziek in de oren van de feestgangers, die hun lege glazen weer laten vullen. De Feestweek is een evenement in Vroomshoop dat in totaal 8 dagen duurt. Om dit voor elkaar te krijgen is de Oranjevereniging in Vroomshoop het hele jaar al bezig om dit evenement voor te bereiden en er een succes van te maken. Er zit een enthousiast en jong team achter. Zij willen de jongere generatie aanspreken. Zonder de organisatie en de sponsoren, geen Feestweek. Dit is het eerste jaar dat Cas zich ook sponsor mag noemen en zijn logo ziet verschijnen op de doeken die het terrein omsingelen.

De eerste dag is aangebroken. Het rode lichtje knippert op de camera. De apparatuur van Cas zuigt de energie uit de muur. Alles moet volledig opgeladen zijn en werken. Wanneer er 100% op het scherm verschijnt en het rode lichtje verandert in een groene, weet hij dat de eerste dag kan beginnen. De kleine wijzer van de klok staat op zes. Hij voelt een kleine spanning, maar hij heeft er vooral zin in. ‘’Oké, let’s go’’, denkt hij terwijl hij de deur achter zich dichttrekt.

Een scherp, sissend geluid trapt de avond af. Het dopje van de frisdrank wordt eraf gedraaid en de koolzuur ontsnapt nog snel uit het glazen flesje. Cas neemt een paar goede slokken en kletst met iedereen nog eventjes bij. Nadat er weer wat minuten zijn verstreken, moet het dan echt gebeuren. De scènes die hij van tevoren had bedacht, moet hij ook echt gaan schieten.

De grote tent op het terrein loopt langzaam steeds voller. Mensen drukken steeds dichter tegen elkaar aan en elk persoon wordt een stipje tussen de menigte. De trillende stem van de volkszanger Django Wagner luidt uit de boxen die op die manier door de hele tent verspreid wordt. Bij elk refrein gaan honderden monden open, zwaaien de armen door de lucht en gutst er weer drank over iedereen heen. Cas probeert zich overal doorheen te wringen met zijn camera vastgeklampt aan zijn hand. Echt genieten zoals de mensen in het publiek doen kan hij niet. Hij is helemaal gefocust, helemaal in zijn ‘workflow’. ‘’Waar moet ik op welke tijd zijn en wat wil ik op beeld hebben?’’, blijft door zijn gedachten gaan. Hij wil een succesvol project neerzetten voor Vroomshoop.

De boxen trillen niet meer, de lichten doven en één voor één zie je de menigte naar buiten strompelen. Cas drukt de knop van zijn camera uit. Hij zucht een keer en zijn schouders lijken meer te ontspannen. Het voelt voor hem als een ontlading. De scènes die hij in zijn hoofd had, staan nu op het geheugenkaartje van zijn apparatuur. Direct daarna checkt hij even of het allemaal is gelukt. Shot voor shot kijkt hij zijn geschoten beelden van een paar minuten geleden terug. Er verschijnt een klein glimlachje en hij is ineens uit de workflow.

De dagen erna spendeert hij zijn uren achter de laptop. Hij gaat de komende dagen de beelden bewerken. De verschillende shots worden afgewisseld en een swingende melodie kan ook niet ontbreken. De sfeer van de Feestweek komt in één minuut voorbij. Dit is het moment waar hij met trots kan kijken naar zijn prestatie. Wanneer het mailtje binnenstroomt van de organisatie van de Feestweek krijgt hij een glimlach op zijn gezicht. De aftermovie van 2024 is een feit. Hij kijkt alweer uit naar volgend jaar.