Politie neemt steeds sneller telefoontjes naar 0900-nummer aan
De politie nam afgelopen jaar 81 procent van de telefoontjes naar 0900-8844 binnen 20 seconden aan. Dat is een verbetering ten opzichte van de jaren 2018 en 2019, waar zo’n 66 procent van de telefoontjes binnen 20 seconden werden aangenomen door een politiemedewerker van een regionaal servicecentrum (RSC).
“Deze cijfers tonen aan dat mensen ervan op aan kunnen dat we bereikbaar zijn”, benadrukt specialist Dirk Weggeman van het RSC in Rotterdam. Volgens hem zijn de verbeterde cijfers het resultaat van ‘inspanningen die de politie deed om de dienstverlening te verbeteren’.
Door die inspanningen neemt het aantal ‘afhakers’ bijvoorbeeld af met 90 procent. Dat zijn mensen die tijdens het wachten de verbinding verbreken vanwege mindere bereikbaarheid. “Het is natuurlijk frustrerend voor een beller die ons nodig heeft lang te moeten wachten, maar het is voor de politie zelf ook vervelend. Bellers geven ons informatie die wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen”, aldus Weggeman.
Miljoenen bellers per jaar
In totaal is er vorig jaar bijna 4,5 miljoen keer gebeld naar 0900-8844, ongeveer evenveel als voorgaande jaren. Weten wanneer je het 0900-nummer kan bellen, lees je hier.
FOTOBRON: Pixabay
Meer lezen over slecht 112-bereik in de provincie Overijssel? Check onze homepage en volg het laatste nieuws op onze Facebook en Instagram. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Een melding doorgeven over slechte bereikbaarheid kan hier of stuur ons een mail.