Ondernemers niet bang voor komst van de Jumbo. Wel zijn er vraagtekens bij het plan

De komst van de Jumbo in winkelcentrum De Enk is nog steeds een veel besproken onderwerp bij de gemeente van Ermelo. Momenteel is het proces van het aanvragen van vergunningen begonnen. Veel omwonenden hebben nog vraagtekens bij het plan, maar hoe denken de ondernemers in winkelcentrum De Enk hierover?

 

“Als je producten verkoopt die niet bij de Jumbo verkocht worden, draai je sowieso winst. Je hebt dan meer mensen die naar het Enkplein komen”, vertelt Jeroen van Voornveld, eigenaar van slagerij Gelderblom in Ermelo. In de Enk zitten meerdere ondernemingen die wel producten verkopen die bij de Jumbo verkocht worden. Jeroen vertelt dat hij zich geen zorgen maakt over zijn bedrijf. “Ik ben navraag gaan doen binnen de slagersbranche over wat een nieuwe supermarkt betekent voor een slager. Uit dit gesprek kon ik concluderen dat ik hier niet bang voor hoef te zijn. Er zijn mensen die uit gemak hun vlees gaan kopen bij de Jumbo en er zijn mensen die nu juist naar de slager zouden gaan, omdat ze in de buurt zijn. You win some, you lose some.”

 

De komst van een nieuwe supermarkt in een dorp of stad heeft zo zijn voordelen, blijkt uit een rapport van Platform 31. In dit rapport staat dat aantrekkelijke winkelgebieden belangrijk zijn in het bereiken van economische groei. Het trekt namelijk bedrijven, inwoners en toeristen. Daarnaast biedt het arbeidsplaatsen. De detailhandel zorgt voor elf procent voor de werkgelegenheid in Nederland.

 

Omwonenden van De Enk zijn echter niet heel enthousiast over de komst van de nieuwe Jumbo. Er zijn veel vraagtekens bij het logistieke aspect van het plan. Deze zorgen delen zij met Jeroen van Voornveld. “Ik snap dat dit een ideale plek is voor een Jumbo, maar de vraag voor de gemeente is of dit wel kan. Er zijn hier bijvoorbeeld niet overdreven veel parkeerplekken, er zijn te weinig fietsenstallingen en er moet nog plak komen voor een paar honderd winkelwagens. Deze zorgen gaan niet over mijn omzet, maar als je als klant bijvoorbeeld geen parkeerplek kan vinden, wordt het niet aantrekkelijker om naar De Enk te komen.”

 

Slagerij Gelderblom bestaat al twintig jaar en heeft de afgelopen twee decennia een behoorlijk klantenregister opgebouwd. De angst om klanten te verliezen is daarom minder aanwezig bij de slager. “De inwoners van Ermelo zijn heel loyaal. Zolang je doet waar je goed in bent en wat zij waarderen, komen ze ook zeker terug.”

 

In de raadsvergadering van 25 oktober is geconstateerd dat de raad beschikking wil krijgen over alle relevante informatie met betrekking tot zaken als bijvoorbeeld de parkeeropgave voor het deelgebied. Daarnaast is er een motie aangenomen waarin staat dat het college van burgemeester en wethouders wordt gevraagd geen onomkeerbare stappen te zetten tot die informatie is gedeeld met de raad.