Langere vakantiepret in Ommen: verlening van het toeristenseizoen

Ommen is in de zomer een populaire plaats voor toeristen. Er zijn allerlei horecagelegenheden en overnachtingsgelenheden voor de mensen. Alleen zodra de zomer voorbij is, is er een laagseizoen. Daarom zijn er meerdere partijen in Ommen die in het najaar activiteiten organiseren. Dit met het doel om het toeristenseizoen te verlengen.

Klaas Hurink, voorzitter van Uit in Ommen, vertelt dat de ondernemersvereniging en de horeca al jaren het seizoen proberen te verlengen. “We proberen al jaren kerstmarken en dat soort activiteiten te organiseren. Veel mensen in Ommen in onze branche wil een verlenging van het seizoen. Dan heb je gewoon meer toeristen in een jaar.”

Hart van het Vechtdal
Bij de organisatie van de activiteiten in het najaar zijn meerdere partijen betrokken. Eén daarvan is de centrummanager, Leo Hoksbergen. “Een werkgroep van centrumondernemers bedenkt samen elk jaar een activiteitenprogramma voor het centrum. De werkgroep probeert een programma door het hele jaar heen te ontwikkelen met het beschikbare budget. De centrumondernemers staan positief tegenover deze samenwerking en werken hierin ook actief mee via het bestuur van de stichting en in werkgroepen”, vertelt hij.

Niet alleen de centrumondernemers zijn betrokken, ook stichting Ondernemersfonds Centrum Ommen. “De stichting Ondernemersfonds Centrum Ommen vertegenwoordigt alle ondernemers in het centrum. Belangrijk is om samen de krachten te bundelen om ook samen het centrum als Hart van het Vechtdal te promoten.”

Winter en lente
Er worden het hele jaar rond activiteiten georganiseerd door de deelnemende partijen. “Seizoensspreiding is belangrijk. Er moet in het voorjaar én in de winterperiode wat te doen zijn”, vertelt Hoksbergen. Daarom variëren de activiteiten van een paasactie, tot muziekactiviteiten in de zomer en het winterfestival in de winter. Ook worden er elk jaar iets georganiseerd rondom Sinterklaas en Kerst, zoals een kerstmarkt. “Het doel is om zowel de inwoner, regiobezoeker als de toerist in het centrum van Ommen een aantrekkelijk en sfeervol aanbod aan te bieden van winkels, horeca en leuke activiteiten”, vertelt de centrummanager.

Startpunt
De activiteiten moeten natuurlijk ook onder aandacht van de mogelijk bezoekers komen. Daar is Stichting Marketing Ommen verantwoordelijk voor. “Wij maken een overzicht van wat er georganiseerd wordt en wij willen het onder de aandacht brengen bij inwoners en bezoekers. Dat kan leiden naar meer bekendheid en meer bezoekers bij activiteiten die in de hele gemeente georganiseerd worden”, vertelt Melanie van Riel, directeur van Stichting Marketing Ommen. “Onze website is dan ook bedoelt als een startpunt op te ontdekken wat er allemaal te doen is in de gemeente. . En er wordt in Ommen, en dan heb ik het over de hele gemeente, al best veel georganiseerd. Wij zijn er om dat aanbod als een compleet plaatje te presenteren. Toch is er een wens om de winterperiode nog meer reuring te krijgen.”

Gemeente
Ook de gemeente van Ommen heeft baat bij het organiseren van activiteiten. In 2021 bracht de gemeente een omgevingsvisie uit, waarin het verlengen van het toeristenseizoen meerdere keren wordt genoemd. “Het is niet iets wat je als gemeente zelfstandig kunt afdwingen. Het hangt af van een aantal (externe) factoren en ontwikkelingen en de mogelijkheid om daarop in te kunnen spelen. Al deze genoemde ontwikkelingen zorgen ‘automatisch’ voor een langer toeristenseizoen met meer spreiding”, vertelt Arnoud Kamerbeek, communicatieadviseur van de gemeente Ommen.

De gemeente heeft wel een andere rol dan bijvoorbeeld een horecagelegenheid. “Wij hebben vooral een faciliterende rol. Denk bijvoorbeeld aan het op peil houden of verbeteren van voorzieningen en het verlenen van subsidies. Zo hebben we bijgedragen aan het Toeristisch Informatie Punt (TIP) dat in 2022 is geopend. En tot nu doe zien we dat het toeristenseizoen ook daadwerkelijk langer wordt. Als er meer spreiding is van toeristen, is het ook buiten het hoogseizoen interessant om iets te organiseren. En andersom: als je meer organiseert buiten het seizoen, vergroot dit de aantrekkingskracht op uiteenlopende toeristische doelgroepen.”