Jurgen Firing verbindt de bewoners met wijkcentrum De Boei: ‘Mensen moeten zich gehoord voelen.’ | bekenden uit de wijk
Een koffieochtend bijwonen, naar de Freubeltantes gaan of een afspraak hebben met de wijkcoaches? Dan is er een grote kans dat je een bekend gezicht ziet: dat van Jurgen Firing. De coördinator van het wijkcentrum staat elke werkdag klaar om mensen te ontvangen. “Samen met de vrijwilligers zorgen we ervoor dat iedereen zich welkom voelt in het wijkcentrum.”
Firing is sinds 2022 betrokken bij het wijkcentrum. “Eerst via het uitzendbureau, daarna in vaste dienst bij de gemeente. Het werk dat ik doe, is divers: ik geef bijvoorbeeld door als er een lampje moet worden vervangen, maar ben vooral verantwoordelijk voor de sociale verbinding in De Boei. Dit betekent dat ik een deel van de coördinatie van de vrijwilligers op mij neem, en let op welke huurders in het pand passen en of ze aansluiten bij de wijk.”
Pilot
Het gemeentelijke wijkcentrum startte als pilot in de wijken Wesselerbrink en Pathmos-Stadsveld. “Dat het wijkcentrum voor stadsdeel West hier zit, heeft te maken met het gebouw; dit pand was al van de gemeente. Voorheen was ROC van Twente hier gevestigd. Toen die locatie sloot, was er niet direct een nieuwe huurder te vinden, en de gemeente wilde het pand eerst verkopen. De wijkraden van Pathmos en Stadsveld vonden dat een slecht idee. Ze sloegen de handen ineen om samen met de gemeente te zoeken naar een nieuwe bestemming voor het gebouw,” vertelt Firing.
“Tegelijkertijd zag de gemeente in dat ze meer aanwezig moesten zijn in de wijken. Er was een tijd waarin alles juist gecentraliseerd werd; alles moest naast het stadskantoor. Nu willen ze die keuze terugdraaien.” De gemeente Enschede wil meer gebiedsgericht werken. Hun doel is om in elk stadsdeel een gemeentelijk wijkcentrum te hebben, zodat ambtenaren dichter bij de inwoners zijn. Zo kunnen bewoners sneller ondersteuning krijgen, wat de leefbaarheid bevordert. Na de pilot in Wesselerbrink (bij De Magneet) en Pathmos (bij De Boei) is er nu ook een beoogd wijkcentrum in stadsdeel Noord, bij Het Kompas. Voor stadsdeel Oost wordt nog gezocht naar een geschikte locatie.
Dicht bij de mensen
Op de vraag wat Jurgen het belangrijkste vindt in zijn werk, is het antwoord simpel: “Als ik naar huis ga, ben ik het tevredenst als mensen een fijne dag hebben gehad. Dat gebeurt vaak als ik nauw betrokken ben bij een activiteit, zoals de aankomende kerstmarkt of het zomerfeest. Maar het belangrijkste is dat bewoners het gevoel hebben dat het centrum er voor hen is. Afgelopen dinsdag kwam er bijvoorbeeld een man binnen met problemen door wateroverlast. Hij liep tegen een aantal zaken aan waar hij geen raad mee wist. Ik kon snel een collega bellen, die een half uur met hem heeft gepraat. Misschien komt hij over twee weken terug, maar hij heeft zijn verhaal even kwijt gekund. Dat gevoel van gehoord worden is gewoon heel belangrijk.”
Recente reacties