Dinsdag cijferdag: Hoeveel terechte 112-bellers zijn er per dag?
‘1-1-2, daar red je levens mee’ is een veelgehoorde kreet die je hoort als je aan het alarmnummer denkt. Maar hoeveel mensen bevinden zich in een situatie waardoor ze het noodnummer moeten bellen?
Het antwoord is dat jaarlijks miljoenen mensen in Nederland het noodnummer bellen. In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo’n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo’n 200 telefoontjes per uur.
Bij de ‘onterechte’ telefoontjes is er bijvoorbeeld sprake van zogeheten ‘broekzakgesprekken’, kinderen die met een telefoon spelen of jongeren die ronduit stoer willen doen. De Europese Commissie schatte in 2018 zelfs dat medewerkers van de alarmcentrales bijna de helft van hun werktijd kwijt zijn aan de onterechte 112-bellers. 38 procent van de telefoontjes blijkt zelfs onterecht, zo schat het Europese bestuursorgaan in.
De alarmcentrale
Maar wat gebeurt er precies aan de andere kant van de lijn als 1-1-2 wordt gebeld? Centralisten filteren allereerst de telefoontjes die binnenkomen. Is er sprake van een ‘echte’ noodoproep, dan probeert deze persoon duidelijk te krijgen welke hulpdienst er nodig is, en op welke plaats die moet verschijnen. Is da
t helder, dan wordt de alarmist doorverbonden naar de meldkamer van de politie, brandweer of ambulancedienst.
Dit is een artikel geschreven door journalisten bij Publiekplein (een samenwerking tussen RTV Oost en studenten journalistiek). Zij onderzoeken de bereikbaarheid van 112 in Overijssel. Heeft u ervaring met slechte bereikbaarheid, meld het ons (klik hier). Of wilt u op de hoogte blijven van de producties over de bereikbaarheid van 112 (klik hier). Meer lezen over de producties van publiekplein, klik hier.