Dinkelland laat zich horen – in de bres voor beter mobiel bereik
Trots zijn op je gemeente; dat kun je Fons Maathuis niet ontzeggen. Met doorslaande successen of weggestemde moties, met een zwaar gemoed of positieve instelling zet hij zich sinds 2010 in voor de belangen van zíjn Dinkelland. De gemeente waar hij actief is als gemeenteraadslid en fractievoorzitter van Burgerbelangen Dinkelland.
Zelf woonachtig in het Dinkellandse dorp Ootmarsum, waar tijdens het toeristenseizoen de e-bikes en bakfietsen over de karakteristieke klinkers van het Middeleeuwse stadscentrum dokkeren, schuilt er al jarenlang een voortslepend probleem dat vooralsnog te hardnekkig is om in een handomdraai op te lossen: de slechte mobiele dekking.
“Het speelt in de dorpskernen, in de buitengebieden en ook aan de grens met Duitsland”, somt Maathuis op. De kwestie speelt niet pas enkele dagen, weken of maanden. “Het is al jarenlang aan de gang.”
In de toeristische trekpleister Dinkelland zijn er dus anno 2021 nog altijd straten, heuvels, kelders, bushokjes en bospaden waar je niet altijd mobiel kunt bellen. Vervelend, maar ook gevaarlijk als je in een noodsituatie verkeert en 1-1-2 moet bellen. Kan Maathuis maken om hier een einde aan te maken? Hij is notabene al sinds 2010 gemeenteraadslid.
Lees je de verhalen, dan vraagt het probleem om iemand zoals Maathuis. “Niet alleen Dinkelland, elke gemeente heeft een Fons Maathuis nodig”, concludeerde regiokrant De Stentor al eerder. “Omdat hij niet bang is. Niet voor de overige raadsleden, niet voor het college, niet voor publiciteit. Nee, Fons heeft het beste voor met de inwoners en als dat ten koste van anderen gaat dan moet dat maar.”
Belooft veel goeds voor iedereen die Dinkelland een warm hart toedraagt. Zo’n belangenbehartiger die met een vuist op tafel slaat, is in staat een eind te maken aan de voortslepende kwestie die bewoners van het Dinkellandse land al tijden tergt: het slechte mobiele bereik.
Zorg
Toch heeft ook belangenbehartiger Maathuis niet gelijk een antwoord paraat op het vraagstuk. De noodzaak dat er eindelijk eens een einde komt aan de onbereikbaarheid van ‘zijn’ gemeente, ziet hij wel. “Want bijvoorbeeld hier aan de grens, daar zijn plekken waar je helemaal geen bereik hebt. Als je dan een ziekenauto moet bellen met je GSM, dan kan dat weleens heel erg moeilijk worden.”
Zo maakte Maathuis zich bijvoorbeeld druk over de aanrijtijden van de ambulancezorg. “Als er niks ernstigs gebeurt, dan dealt iedereen met de huidige situatie. Maar gebeurt er een keer iets, en de aanrijtijd blijkt langer – bijvoorbeeld 13 in plaats van 14 minuten – dan stelt men wel vragen aan het college, maar dan blijft het dan ook bij.”
De ernst van de situatie benadrukt Maathuis. Het is een voldongen feit. “Het gaat om levens. Dit kan levens kosten.”
Desondanks weet Maathuis zich te onderscheiden als hij in naam van de gemeenteraadsfractie Burgerbelangen Dinkelland van leer trekt om de problematiek het hoofd te bieden. ‘Niet bang zijn kritiek te krijgen, maar gefundeerd te werk gaan’, zo omschrijft de partij het zelf. En: ‘Dat dit niet altijd gewaardeerd wordt moet je accepteren.’
Dat hij niet altijd gewaardeerd wordt, zal ‘m dus een zorg zijn. Liever betekent hij wat voor de inwoners van wie hij het mandaat heeft gekregen om verbeteringen door te voeren. Zoals het verbeteren van het bereik. “Maar de laatste mast die geplaatst werd, dat was zo’n 8/9 jaar in Tilligte, ten oosten van Ootmarsum.”
En niet alleen in het grensgebied waar de regio Twente uitmondt in de Nedersaksische landkreis Grafschaft Bentheim, ook in de dorpskernen van Dinkelland en de drukbezochte doorgaande wegen van de gemeente is de situatie problematisch. “Rijd je van Ootmarsum richting Oldenzaal, dan kom je over een kanaal waar je gewoon een strook 1,5 á 2 kilometer waar je helemaal geen bereik hebt. Als je aan het bellen bent, dan valt alles gewoon weg.”
Daarom wordt aan de bel getrokken. In de raad, zo onderstreept Maathuis weer eens. “Dan vragen we er aandacht voor, en zeggen we dat je overal dekking moet hebben. Dan wordt dat wel doorgegeven aan de providers zoals KPN of Telfort. Maar als zij niet voldoende abonnees in Dinkelland hebben, dan doen ze het gewoon niet.” Want, zegt Maathuis: “De kosten zijn dan te hoog, en het rendement is te laag voor hen. Dan krijg je het niet voor elkaar”, betreurt de fractieleider.
Is het dus een kwestie van vechten tegen de bierkaai? Maathuis slaat alarm, maar hij heeft niet het mandaat om direct wat aan de kwestie te veranderen. Hij beklaagt zich verder, zucht en beseft zich het volgende. “We wonen ook nog als Dinkelland in een grensregio. Als ik 5 kilometer van de Duitse grens bel, dan kan een Duitse zendmast dat opvangen. Bel ik op de grens 112, dan kan het dus dat mijn oproep niet terechtkomt bij een meldkamer in Nederland.”
De hoop
Toch gloort er ook hoop voor Maathuis. “Er gaat wat gebeuren, in ieder geval iets. Ze zijn bezig”, spreekt hij hoopvol uit. Naast Ootmarsum is namelijk een 71 meter hoge heuvel waar een zendmast geplaatst wordt. Niet alleen mensen uit Ootmarsum kunnen daarvan profiteren. “Het moet de bereikbaarheid van het buitengebied van Agelo ook verbeteren”, aldus Maathuis die bewijst dat zijn inzet voor het thema toch ergens toe heeft geleid. Hij lijkt tevreden met de stap die is genomen, al is het maar een begin.
“Want als die mast straks geplaatst wordt op de Kuiperberg, dan kan het bereik twee kilometer verderop nog onvoldoende zijn.” De strijd om het mobiele bereik in heel Dinkelland te verbeteren, is dus nog niet gestreden, realiseert de belangenbehartiger van Dinkelland. Maathuis staat niet op de banken te juichen, hangt de vlag niet uit en schreeuwt het daarom ook niet van de daken dat er een zendmast wordt geplaatst. “Ik hoop gewoon dat dit nu eerst voor verbetering zorgt.”
Het blijft dus de komende jaren een kwestie van het onderwerp op de kaart te blijven zetten. Het mobiele bereik blijft binnen de gemeentegrenzen van meer dan 170 vierkante kilometer geagendeerd worden. “Meer dan aandacht ervoor vragen kunnen wij niet.”
De tomeloze aandacht van Maathuis voor het probleem valt in ieder geval te prijzen. Toch is het de nuchterheid die overheerst. Het gaat om de mensen. “Die moeten er wat aan hebben.”
Meer lezen over slecht 112-bereik in de provincie Overijssel? Check onze homepage en volg het laatste nieuws op onze Facebook en Instagram. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Een melding doorgeven over slechte bereikbaarheid kan hier of stuur ons een mail.