Bij nood staan zij paraat: De brandweer in Giethoorn

Giethoorn is een uniek dorp. Er zijn veel grachtjes, smalle paden en huizen met rieten daken. De unieke uitstraling van Giethoorn is voor veel toeristen de reden om dit dorp te bezoeken en met een bootje rond te varen. Maar hoe is het voor de brandweer van Giethoorn om actief te zijn in dit dorp?

Volgens bevelvoerder Sion Schreur is de basis van het brandweerwerk vergelijkbaar met andere locaties: “Het is niet heel anders dan normaal, je moet vooral doen wat je geleerd is. De eindopdracht blijft hetzelfde.” Volgens Schreur is het grootste verschil dat je in Giethoorn op veel plekken niet met de auto kan komen. “Dat maakt dat het soms wat langer kan duren.”

“Je wilt wel altijd zo snel mogelijk ter plaatse zijn om de klus te doen en de brand aan te pakken”, voegt Patrick Koppers toe. Koppers is manschap B van het brandweerkorps van Giethoorn.

De opkomsttijden zijn voor de brandweer ook essentieel. Waar deze tijden voorheen wel gezien werden als een streefwaarde, zijn ze sinds 2011 bindende normtijden. Alleen onder strikte voorwaarden is het bevoegd gezag bevoegd om gemotiveerd van de tijden af te wijken. Maar de haalbaarheid van de tijden is sinds 2011 een landelijke kwestie. Onder opkomsttijd wordt verstaan: de tijd tussen de melding van een incident tot en met het moment dat de brandweer ter plaatse is.

Daarbij geeft het Besluit aan dat het bestuur van de veiligheidsregio geen opkomsttijd mag vaststellen die hoger is dan 18 minuten. De normtijden van de brandweer verschillen ook per type gebouw of functie. Zo gelden er voor bepaalde winkels of woningen boven winkels een normtijd van maximaal 5 minuten en voor overige woningen liggen de normtijden tussen de 6 en 8 minuten. Alleen voor gemotiveerde afwijkingen geldt een normtijd van 18 minuten. De normtijden verschillen tussen de 5 en 18 minuten. Maar kan dit aan het pad in Giethoorn ook altijd gerealiseerd worden?

Veiligheidsregio Ijsselland geeft aan dat zij zich hier geen zorgen over maken. “Wij bereiden ons het hele jaar voor op tal van omstandigheden. De volledige brandweerbedrijfsvoering, is er op gericht om zo snel mogelijk adequate en professionele hulp te kunnen verlenen.” Ook geeft de Veiligheidsregio Ijsselland aan dat de tankautospuit van Giethoorn het afgelopen jaar nooit boven de 18 minuten pas ter plaatse is gekomen.

Ongevalbestrijding

Schreur vertelt dat de brandweer in Giethoorn niet alleen bezig is met brandbestrijding: “We hebben ook te maken met ongevallen.” De Gieterse brandweer komt ook in actie bij auto’s die te water raken, schaatsers die door het ijs zakken en andere drenkelingen. “We kunnen ook tilassistentie op verzoek bieden aan de ambulancedienst voor als iemand is gevallen met een gebroken heup”, vult Schreur aan.

Volgens Patrick verschilt het werk in de zomer van dat in de winter. In de winter gebruiken ze bijvoorbeeld een quad om ambulancepersoneel naar slachtoffers op het ijs te vervoeren. “Als het ijs dik genoeg is dan vervoeren we het ambulancepersoneel naar het slachtoffer, maar het ijs moet dan ook echt dik genoeg zijn”, benadrukt Schreur.

Ook in de zomer komt de brandweer in actie op en rondom het water. “In de zomer hebben we regelmatig mensen die te water zijn of auto’s die te water zijn en daar hebben we hier een speciaal team voor”, vertelt Schreur. Dat Giethoorn een oppervlakte reddingsteam heeft is niet vanzelfsprekend. Het is namelijk niet zo dat alle brandweerteams in Nederland zo’n oppervlaktereddingsteam hebben. “Wij zijn de enigen in IJsselland die een oppervlaktereddingsteam hebben”, vertelt bevelvoerder Schreur. “We opereren aan de oppervlakte, we kunnen niet duiken”, voegt hij nog toe. Mocht er gedoken moeten worden, dan komen de duikers uit Zwolle, Urk of Assen.

Het oppervlaktereddingsteam onderscheidt zich van een normaal brandweerteam. Sion Schreur vertelt over de verschillen: “Wij kunnen reddingen doen tot 200 meter uit de kant waar een normaal brandweerteam maar 15 meter uit de kant mag. Dus dat is een behoorlijk verschil.”

Hoe vaak de brandweer moet uitrukken voor ongevallen op het water kan behoorlijk wisselen. “De ene keer is het rustig, de andere keer kan het gebeuren dat we er wel vier keer uit moeten in een weekend”, vertelt Koppers. Schreur voegt hier nog aan toe: “We doen ook bijstand, met het oppervlakte reddingsteam bestrijken we ongeveer gemeente Staphorst, gemeente Zwartewaterland en heel Steenwijkerland. Dus we rijden daar standaard op als er een persoon of auto te water is. Het is dus niet alleen in Giethoorn. Gemiddeld hebben we 70 à 75 uitrukken in een jaar. Hiervan hebben tien à vijftien betrekking op drenkelingen en auto’s te water.”

Op de vraag of dit in andere gemeentes en regio’s ook speelt zegt Schreur het volgende: “Giethoorn is gewoon waterrijk en het is niet alleen Giethoorn, maar ook hier in de omliggende regio. In Zwolle en Deventer gebeurt ook genoeg, maar het zou niet goed zijn als we daar helemaal naar toe moeten rijden, dus die hebben hun eigen voorzieningen daar.”

Hoewel de opleidingen die de brandweerlieden volgen hetzelfde zijn als in de rest van Nederland en de eindopdracht hetzelfde is, is de brandweer in Giethoorn een unieke organisatie. Ze zijn actief op een bijzondere locatie. Hiervoor hebben ze speciale hulpmiddelen. Wil je meer weten over de bijzondere hulpmiddelen van de brandweer in Giethoorn en weten hoe zij oefenen? Bekijk dan deze video.