Plannen afsluiten Vechtkade doorgestoken kaart: ‘’Het waren net de Russische verkiezingen’’
Het is de slagader van het centrum, maar ook het hoofdpijndossier van de gemeente Ommen. Ongeduldige automobilisten, fietsers die afwachtend kijken naar de auto’s of de gegeven voorrang wel wordt verleend en vrachtwagens die zich in de Vechtkade proberen te wurmen om te laden en te lossen. De rode klinkers van het wegdek op de brug verdwijnen onder de rij stilstaande auto’s die het centrum van Ommen willen binnentreden tijdens de spitsuren en hoogtijdagen.
Al sinds mensenheugenis is de verkeersdrukte ten noorden van de Hessel Mulertbrug het toneel van een chaotische choreografie. Het kruispunt Vechtkade/Coevorderweg/Prinses Julianastraat is steevast een punt van discussie voor inwoners en ondernemers van Ommen-centrum en automobilisten die veelal gebruiken maken van de weg die van en naar het centrum leidt. Al sinds de eeuwwisseling zijn er plannen om de Vechtkade en de Prinses Julianastraat af te sluiten voor automobilisten. Nu, 24 jaar later, heeft de gemeente de plannen gepubliceerd om te beginnen met het aanpakken van de verkeerssituatie in 2025 met een kostenplaatje van pak en beet 20 miljoen euro. De belangrijkste maatregelen: het afsluiten van de Vechtkade en de Prinses Julianastraat aan de hand van pollers om het sluipverkeer tegen te gaan en het centrum veiliger te maken voor inwoners en toeristen. En die genomen plannen stuit de ondernemers van Ommen enorm tegen de borst. Zij zien de maatregel als een klap in het gezicht van de lokale ondernemer in hun dynamisch en idyllisch centrum.
Onbegrip bij ondernemers
Op steenworpafstand van de Hessel Mulertbrug is Café de Flater gelegen. Een bruincafé waar de authentieke geur van hout en vers getapt bier je tegemoet komt. Een begrip in hartje Ommen. Eigenaar Herman Hermers geflankeerd door voorzitter Ron Nijhof van de Ondernemers Vereniging Ommen, spreken zich al decennia lang uit over de plannen van de gemeente over de verkeersituatie bij de brug. ‘’Dit is een doodsteek voor het centrum van Ommen’’ zeggen beiden.
Van de oplossingsgerichte maatregelen begrijpt Nijhof weinig en het betreurt hem dat het centrum wordt afgesloten. ‘’De meeste parkeergelegenheden liggen aan de westkant van het centrum terwijl de meeste toeristen vanaf de campings aan de oostkant het centrum inrijden. Met deze plannen moeten toeristen zeven kilometer omrijden om in het centrum te komen. En dan zegt de gemeente dat ze duurzaam beleid willen uitvoeren. Moet je kijken hoeveel stikstof er in de lucht gaat als al die toeristen moeten omrijden om in het centrum te komen’’ vertelt hij verontwaardigd.
Geen contact tussen gemeente en ondernemers
De laconieke houding van de gemeente Ommen onder het mom van ‘de toeristen komen toch wel’ schiet in het verkeerde keelgat bij zowel Hermers als Nijhof. ‘’De gemeente denkt dat het vanzelfsprekend is dat de toeristen blijven komen, terwijl wij als recreatie- en horecaondernemers ons stinkende best doen om de gasten in Ommen te verwelkomen. De ondernemer kan hier vanaf april tot en met september de kost verdienen, maar de andere maanden is het een stuk rustiger hier. Daarom is het zo belangrijk dat die weg openblijft voor winkeliers en toeristen zodat winkels makkelijk bereikbaar zijn. Daarnaast wordt het ook een complete chaos als de Vechtkade en de Prinses Julianastraat wordt afgesloten. Het verkeer kan hier dan niet meer langs en zal dan via de Coevorderweg het centrum benaderen, wat een Natura2000-gebied is’’.
Op de manier waarop ondernemers betrokken zijn geweest bij de plannen van de gemeente is Nijhof heel helder. ‘’Dit is heel wrang. Het college van Burgemeester en Wethouder, zowel het huidige als het vorige, spreekt niet of nauwelijks met ondernemers. We hebben drie ondernemersverenigingen in Ommen en die zijn allen mordicus tegen deze plannen. We praten al jaren tegen een muur. Dat de wethouder zegt dat we vele gesprekken hebben gevoerd en dat dit plan recht doet aan alle belangen is echt totale onzin’’. De werkwijze waarop er enquête gehouden is kan Nijhof met het hoofd niet bij. ‘’Bij dit soort plannen moet de gemeente zich bij het voortraject aan bepaalde protocollen houden, zoals het houden van participatieronden. Met een mooi woord burgerparticipatie. Maar wat hier in Ommen heeft plaatsgevonden was schijnparticipatie. Het waren eigenlijk de Russische verkiezingen. We kregen een enquête waar we alleen akkoord konden gaan met het plan van de gemeente. De uitslag stond vooraf al vast’’.
Alternatieve oplossingen
‘’Andere oplossingen, minder kostbaar, veel eenvoudiger’’. Kort samengevat de conclusie van Hermers en Nijhof. ‘’Wij adviseren de gemeente om op een andere manier te werk te gaan. Ze hebben nu het plan met de pollers, wat ik al een slecht idee vindt maar goed’’ luid Hermers afkeurend. ‘’Zet die pollers in van 05:00 tot 08:00. Dan houd je al het sluipverkeer tegen, want dat is het punt namelijk. Dat zijn voornamelijk busjes met jongens die naar hun werk gaan rond dat tijdstip. Als je dat doet dan houd je het plein vrij’’ zegt Hermers adviserend. ‘’Een veel betere maatregel is het plaatsen van een hoogtebalk wat wij al eerder als oplossing hebben genoemd. Stel die af op een hoogte van 2,20m. Dan kun je er niet meer met de vrachtwagen, trekker, camper, caravan en bus komen. Het verkeer wat je dan liever niet meer als sluipverkeer door het centrum heen ziet rijden, los je met deze maatregel op. Want dat is in grote lijnen het grote probleem. Het doorgaande verkeer is maar 33% van al het verkeer dat over de Vechtkade rijdt. Als je dat aanpakt met een hoogtebalk is het probleem opgelost. Maar met deze maatregelen komen we geen steek verder. We krijgen straks een stilstand of achteruitgang in het centrum van Ommen’’ zegt Hermers.
Na jaren van debatteren, onderzoeken en inspreekavonden heeft de gemeente dan eindelijk een plan voor ogen, maar volgens Hermers gaat hier weinig van terecht komen. ‘’Let op mijn woorden’’ zegt Hermers vastberaden. “De komende 5 á 6 jaar wordt er niks veranderd aan de verkeersituatie. Het wordt gewoon weer doorgeschoven naar het volgende college van Burgemeester en Wethouders’’ aldus Hermers. Voorlopig is het afwachten wat er gaat gebeuren rondom de verkeersituatie, maar het laat zien dat er daadkracht ontbreekt bij de gemeente Ommen.
Recente reacties