Snel en stabiel, maar veilig? De fatbike in Kruiskamp

AMERSFOORT – Met banden dikker dan die van een mountainbike en snelheden tot soms wel 45 kilometer per uur zoeven ze over de weg. Fatbikes. De fiets is de afgelopen tijd zó populair geworden dat er een nieuwe wet voor is ingevoerd. De opmars van de fatbike in het Nederlandse straatbeeld is duidelijk zichtbaar, maar wat is precies het probleem? 

De fiets is vooral in trek bij jongeren, die de fiets niet altijd volledig legaal gebruiken. Het is namelijk geen geheim dat bepaalde modellen makkelijk op te voeren zijn, waardoor ze vaak boven hun bevoegdheid functioneren.  

De fatbike 

Waar moet een elektrische fiets dan aan voldoen om als fatbike door het leven te gaan? Het zijn fietsen met oversized banden, vaak van minstens vier inch breed. Ter vergelijking, de banden van een standaard elektrische fiets zijn ongeveer 1,5 inch breed. Deze banden zijn van oudsher ontworpen om op ondergronden zoals zand of sneeuw te rijden. Omdat de fiets veel gebruikt wordt op het asfalt, bieden de banden een stevige ondergrond in de stad. Door de sterke accu’s die zorgen voor een flinke actieradius zijn de fietsen voor sommige mensen de ideale vervanger van de scooter of ‘normale’ fiets.  

Overlast 

Doordat de fietsen vaak opgevoerd worden, is er ook overlast van fatbikes. Buurtbewoners van Kruiskamp vinden dat jongeren snel voorbijschieten op de opgevoerde fietsen, en dat zonder helm. De snelheden die er met de fietsen worden behaald, zorgen voor ongevallen. Volgens Veilig Verkeer Nederland waren dit er in 2022 zeven, in 2023 waren dit er al 59 en in de eerste vier maanden van 2024 werden al 33 ongevallen geregistreerd. Hidaget, medewerker van Fietshokje.nl in Kruiskamp, zag zo’n ongeluk recht voor zijn neus gebeuren. “Laatst zaten er voor de winkel drie kinderen op één fatbike, dat kan nooit goed gaan, en dat ging het ook niet. Mijn kinderen laat ik er niet op rijden. Ik ben zelf ook jong geweest, toen vond ik het leuk om op een Gilera te rijden. Die fatbikes gaan te hard, bij mij thuis komen ze er niet in.”  

Geen fatbikes erin bij Hidaget, maar ze gaan er ook niet zo hard uit, blijkt uit zijn verhaal. “Twee jaar geleden verkocht ik twee tot drie fatbikes per week, ze waren niet aan te slepen.” Tegenwoordig valt het tegen met de verkoop, zo geeft hij aan dat hij door de nieuwe wetgeving al maanden geen fatbike heeft verkocht. Achterin de winkel is er een ruimte waar de overgebleven fietsen staan, wachtend op een nieuwe eigenaar.  

Regelgeving 

Een helmplicht en een leeftijdsgrens, dat zijn de twee zaken waar het de afgelopen tijd in de Tweede Kamer over is gegaan. Sterker nog, dit zijn de twee punten waar het kabinet het over eens is. Voor Hidaget is dat geen probleem. “Ik wilde sowieso al dat die kinderen een helm dragen, en opvoeren heeft geen zin, daar gaat je rem kapot van. Die remblokken zijn gebouwd op 25 kilometer per uur, als het ineens harder gaat, slijten ze en werkt de rem niet meer.” Een alternatief voor de fatbike is ook al in zicht. En hoe noem je die tegenhanger dan? Juist, de skinnybike. Een fiets die, in tegenstelling tot de fatbike, wel een verstelbaar zadel heeft. Door dit aspect omzeilt de fiets de term fatbike. Ook rijdt de fiets op dunnere banden. “Die banden zitten een beetje tussen de mountainbikeband en fatbikeband in,” vertelt Hidaget.  

 “Ik ben heel benieuwd naar de skinnybike, als die populair wordt, gaan we die verkopen.” Of de regels daadwerkelijk gaan zorgen voor meer veiligheid, wordt duidelijk vanaf 2025.  

Fotobron: Eigen foto