Hoe blijft de kleine ondernemer in Scharnegoutum succesvol?

Als je met de auto een stukje door het Friese dorp Scharnegoutum aan het rijden bent kom je de ene na de andere ondernemer tegen. Een bakker, een kapper, de kaasboer, een bed & breakfast en een beautysalon. Voorbeelden van kleine ondernemingen die dag in dag uit alle inwoners voorzien van de primaire en secundaire basisbehoeften. Maar hoe kan het dat deze kleine ondernemingen zo goed blijven lopen, terwijl de grote stad nog geen tien minuten verderop ligt?

Mkb
Zodra we het hebben over kleine ondernemers dan doelen we op kappers, bakkers, groenteboeren, boekenwinkels, schoenenwinkels etc. Allerlei ondernemingen die bijdragen aan een gemeenschap.

Volgens de mkb-servicedesk worden deze bedrijven ook wel mkb-bedrijven genoemd. Een mkb-bedrijf staat gelijk aan een midden- en kleinbedrijf. De ondernemingen zoals een kapper, schoenenwinkel en bakker hebben minimaal 1 en maximaal 250 medewerkers en hebben een maximale omzet van veertig miljoen euro.

Mienskip
MKB bedrijven zijn belangrijk voor de economische vitaliteit van een dorp; een ander belangrijk aspect is de gemeenschap; de bewoners. En dan vooral hoe zij met elkaar omgaan. “Deze gemeenschapszin is heel belangrijk voor de leefbaarheid van dorpen,” vertelt Noraly King, lead van de kennisgroep Leefbaarheid bij RegioBank. “Het is bijzonder dat ze er in Friesland zelfs een woord voor hebben, ‘mienskip’. Dat geeft aan hoezeer het leeft bij de Friese bevolking.”

Vroeger was de mienskip vooral bedoelt als hulp bij een eventuele dijkbreuk of wanneer er nieuwe terpen gebouwd moesten worden. In het heden is een mienskip vooral nog aanwezig als burenhulp. En deze burenhulp is duidelijk te zien als we kijken naar de motivatie van de consument om bij een lokale ondernemer haar boodschappen te halen.

Steun de ondernemer
Zodra we kijken naar de innerlijke motivatie van klanten om bij een lokale ondernemer hun boodschappen te doen of om zichzelf te verwennen komen er verschillende antwoorden naar voren. “Er zijn verschillende redenen waarom inwoners van een dorp, hun inkopen doen bij een lokale ondernemer, “aldus Noraly.

(Grafiek 1.1 laat zien wat de belangrijkste koopredenen zijn om bij kleine ondernemers te kopen volgens onderzoek door RegioBank)

ondernemers te kopen volgens onderzoek door RegioBank)

Inwoners vinden het belangrijk dat de kleine ondernemers blijven bestaan. “Ze zijn zelfs bereid meer geld uit te geven, als dat helpt de bestaanszekerheid te vergroten,” vertelt Noraly. “Ook krijgt de consument meer persoonlijke aandacht als er bij een ondernemer wordt gewinkeld.”
Naast de bereidheid om meer geld uit te geven en de persoonlijke aandacht die wordt gegeven. Merkt de consument ook dat de kwaliteit van de producten en de diensten die worden verleend beter zijn.

Als de consumenten kijken naar de toekomst van het dorp zien ze ook veel werkgelegenheid ontstaan als deze kleine ondernemers blijven bestaan. “Inwoners vinden het een fijne gedachte dat hun kinderen later ook een plek hebben om te kunnen werken,” vertelt Noraly.

En om niet te vergeten vinden de consumenten vertrouwen ook heel belangrijk. “De lokale ondernemer heeft naast vakkennis ook goed inzicht in de wensen en gebruiken van de lokale consument,” zegt Noraly. “En dat komt de dienstverlening ten goede.”

Friese ondernemers
Nyncke Posthuma is één van de lokale ondernemers in Scharnegoutum en merkt veel van de motieven van de consumenten. Met haar bakkerij Puur Posthuma trekt ze wekelijks veel klanten. En niet alleen zorgen de afwegingen om naar een lokale ondernemer te komen voor de hoge opkomst, ook de perfecte ligging geeft haar veel bezoekers. “Onze winkel ligt naast de supermarkt in Scharnegoutum. In de supermarkt kun je je kont nog niet kunt keren en is de afdeling van het brood niet mega breed. Mensen komen daarom sneller bij ons langs als ze brood willen kopen,” verhaalt Nyncke.

Niet alleen de ligging is belangrijk. Ook de kennis en kunde wordt door veel klanten gezien als een reden om bij de lokale ondernemer haar boodschappen te doen. “Het is heel fijn dat de bakker weet wat voor ingrediënten er in een brood zitten en kan meedenken als ik twijfel over een bepaald product,” vertelt Aleida, één van de klanten van Bakkerij Puur Posthuma. “Wij als bakkerij merken ook dat klanten het fijn vinden om een praatje te maken, bij de supermarkt is het al snel dat er door gevuld moet worden,” zegt Nyncke Posthuma.

Lager dan de rest van Nederland
Uit het onderzoek van RegioBank blijkt dat gemiddeld 75% van de Nederlanders een paar keer per maand iets bij een lokale ondernemer koopt. In Friesland is dat cijfer wat lager, namelijk 66%. Friezen noemen met name dat ze nog een lokale groente- en/of fruitwinkel missen in hun omgeving.

Nyncke merkt met haar bakkerij niks van de lagere cijfers. “Mensen komen speciaal op maandag naar de bakker in Scharnegoutum om hun brood hier te halen,” vertelt eigenaar Nyncke Posthuma. “In het weekend hebben we ook veel klanten die bij ons hun bestellingen komen doen en dan graag hun lekkernijen komen halen voor bij de visite.”

Positief effect voor dorpen
Noraly benadrukt dat lokale ondernemers heel belangrijk zijn voor een dorp. “De lokale bakker sponsort bijvoorbeeld de sportvereniging in het dorp, waardoor jij kunt sporten. Jij koopt vervolgens je brood weer bij die bakker, die een deel van zijn inkomsten ook volgend jaar weer doneert aan de vereniging. En zo helpt alles elkaar in stand houden.”

En dat is ook te zien bij de bakker in Scharnegoutum. “We hebben een samenwerking met de voetbalclub. Als er een evenement wordt georganiseerd, kunnen zij het brood of andere lekkernijen kopen voor een lagere prijs. Zo stimuleren we elkaar.”

Bron foto: Pixabay