Inspectie veilt oordeel over Kindcentrum Het Mozaïek 

Het is de dag dat de inspectie op school langskomt en kijkt of de school voldoende vordering heeft gemaakt. Voor Het Mozaïek directeur Erik van Faassen is het een belangrijke dag om te zien waar hij en de rest van de school staan. De interimmer is aangesteld om de school te redden en is gekomen met een missie om het onderwijs van een beoordeling ‘’zeer zwak’’ naar een voldoende te krijgen. Maar is dit hem ook gelukt?

Het is vroeg in de ochtend. Net als elke andere werkdag gaat ook nu de wekker; Erik van Faassen is klaar voor zijn dag en bedenkt wat er moet gebeuren. Zijn gedachtemolen gaat in werking: wat betekent deze dag voor mijn leiderschap, hoe ga ik mijn collega’s vandaag helpen? Zijn haar zit in de war; hij loopt naar de badkamer en smeert zijn haar in met gel en kamt het naar achteren. Hij haalt een grijze spijkerbroek uit de kast en een wit overhemd. Dan loopt hij naar beneden voor het ontbijt.

Als hij in de keuken aankomt, pakt hij zijn kwark uit de koelkast en voegt er wat druiven en noten aan toe. Daarnaast zet hij een kopje thee voor zichzelf. Erik vindt een gezonde levensstijl ten alle tijden belangrijk, zo rookt en drinkt hij niet en gaat hij vier keer in de week naar de sportschool. Daar focust hij zich op kracht- en cardiotraining.

Na het ontbijt smeert hij nog even wat broodjes voor de schooldag en stapt dan de auto in naar school. Vijf kwartier waarin hij kan nadenken over welke scenario’s zich vandaag kunnen afspelen. Ondanks de druk die op zijn schouders ligt op deze belangrijke dag, is hij niet zo gespannen. Als volleerd interimmer heeft hij ervaring met schoolinspecties en heeft hij inmiddels ook een goede reputatie opgebouwd bij deze instantie.

 

Zijn achtergrond

Erik van Faassen heeft die reputatie opgebouwd vanuit zijn ervaring als interim-directeur. Deze functie bekleedt hij al jaren en vanuit deze rol helpt hij scholen waar het niet zo goed mee gaat. Dit doet hij goed want op alle scholen waar hij werkzaam geweest is, heeft hij ze kunnen helpen naar een voldoende. Ondanks het feit dat hij het ‘’brandjes blussen’’ op scholen erg leuk vindt, heeft hij een lange weg moeten afleggen om deze status te bereiken.

Erik is opgegroeid in Hardenberg, daar volgde hij het basis- en middelbaar onderwijs. Na de havo vertrok hij naar Kampen/Zwolle om de Pabo te gaan doen. Toen hij zijn bachelor op het hbo behaalde, ging hij voor de klas staan. Na ongeveer tien schooljaren wilde hij meer doen op basisscholen dan alleen lesgeven. Hij wilde meer betekenen voor het onderwijs. In de vijftien jaar die volgden heeft hij vijf verschillende managementopleidingen gedaan.

Voor hem is de drijfveer dat hij met zijn aanwezigheid mensen kan verbinden en kan boeien. Met zijn invloed hoopt hij leerkrachten langer binnen een school te houden en hen ook te enthousiasmeren om zich te ontwikkelen.

 

Terug naar school

Het is 7.30 uur en Erik arriveert op school. Hij moet er een kwartier eerder dan normaal zijn. De inspectie komt namelijk om 7.50 uur op school aan om er vervolgens de hele dag te zijn. Van tevoren waren de leerkrachten er al van op de hoogte gesteld dat de inspectie klasbezoeken zou gaan doen. Voordat de ‘’gasten’’ beginnen aan hun werk is het eerst tijd voor een kop koffie. Daar worden de laatste dingen besproken en is er ook tijd om het over alledaagse dingen te hebben.

Als de koffie op is, hoort hij voorzichtig wat kinderen naar binnen gaan. De inspectie blijft nog even in het kamertje en bemoeit zich verder niet met de situatie. Hij loopt de vergaderzaal uit en ziet de kinderen die ontbijt op school krijgen. Het Mozaïek is met ontbijt begonnen omdat het opviel dat er veel kinderen zijn die met een lege maag op school komen. Erik vindt het verschrikkelijk om te zien dat kinderen naar school gaan zonder ontbijt. In zijn gedachte gaat om: het idee, papa en mama hebben geen geld om ze eten in de ochtend te geven, dat is niet fijn.  De sfeer in de ontbijtzaal is kalm; de kinderen zeggen niets tijdens het eten en lijken tevreden met het eten dat ze krijgen. Ook Erik zegt niets en staat er als een vlieg op de muur bij.

Kinderen verwelkomen

Trrrrring. De schoolbel gaat en Erik gaat bij de deur staan om de jonge kinderen te verwelkomen. Dit doet hij altijd bij de lagere groepen. Erik is populair bij de kinderen en hij deelt dan ook zoals altijd high fives uit. Sommige kinderen geven hem liever een knuffel. Hij geeft aan dat dit gebeurt als een gevoel van veiligheid die de kinderen hebben bij een meester. Als de kinderen binnen zijn, is het voor de inspectie tijd om de klassen rond te gaan en voor Erik een goed moment om even zijn mail te checken.

 

Klassenbezoek

Een van de bezoeken die de inspectie doet is bij meester Germ. Ze lopen de klas binnen en de leerlingen kijken allemaal verwonderd naar wie die mensen nu eigenlijk zijn. Na vijf minuten gaat de aandacht weer naar meester Germ die heel erg gespannen is. Zeker omdat hij weet wat voor belangrijke dag dit is. Vol goede moed begint meester Germ aan een spellingles en legt hij ’t kofschip uit. Toch kijkt hij af en toe schuin naar de inspectie. De leerkracht ziet de inspectie aantekeningen maken en lijkt even afgeleid, maar hij gaat toch onverstoord door. Na een aantal minuten vertrekt de inspectie weer uit de klas. Op deze manier gaat de schoolinspectie nog een aantal klassen langs totdat de schooldag er voor de kinderen op zit.

 

Lunchen

Tussen de middag is er voor veel scholen een lunchpauze, maar Het Mozaïek hanteert een continurooster. Dat houdt in dat de kinderen iedere dag van half negen tot twee uur bij elkaar zijn samen met de leerkracht. De leraren hebben pas pauze als de kinderen naar huis gaan om twee uur. Normaalgesproken luncht Erik altijd alleen met het docententeam, maar nu is ook de inspectie aanwezig bij de lunch. Hoewel er tijdens de klassenbezoeken nog zenuwen te proeven waren, valt dat wel mee tijdens het eten. Na de lunch gaat de inspectie nog even in gesprek met de intern begeleider, met ouders én met kinderen die zijn vertegenwoordigd in de leerlingenraad.

 

De beoordeling

Nu iedereen gesproken is en de inspectie ook alles heeft genoteerd, is het tijd voor het eindgesprek. Een moment waar de school lang naartoe heeft geleefd. Erik en de inspectie gaan zitten in het kantoor van de interim-directeur. Het boek van de inspectie gaat open en daaruit komt naar voren dat de school van zeer zwak naar een onvoldoende is gegaan, een stap in de juiste richting.  De school krijgt een herstelopdracht wat inhoudt dat ze meer zicht op ontwikkeling en didactisch handelen moeten hebben op de kinderen. Er moet gezorgd worden dat de kinderen goed in beeld zijn en dat het onderwijs goed op de kinderen is afgestemd. Als ze dit voor elkaar hebben gekregen, zal de volgende beoordeling voldoende zijn en heeft Erik zijn opdracht voltooid.